2007-10-06

Kommunarrest för flyktingar

Socialdemokraternas förslag om att flyktingar ska tvingas bo kvar i den kommun de har anvisats under introduktionstiden är rätt skrämmande.

Vi talar här om människor som har fått uppehållstillstånd och nu försöker skapa sig en tillvaro i sitt nya hemland. Som kanske vill flytta dit jobben finns eller där man har vänner och släktingar.

Tänk om vi skulle behandla svenska socialbidragstagare, pensionärer eller handikappade på samma sätt? Vilket ramaskri det skulle bli.

Man kan undra vilken människosyn socialdemokraterna har som anser att myndigheter ska bestämma var människor ska få bo.

Källa: DN

2 kommentar(er):

Paul Lindquist 8 oktober 2007 kl. 22:07  

Jag har för andra gången tagit bort en kommentar till detta inlägg. Anledningen är att jag inte vill ha några främlingsfientliga åsikter här.

Den som gar gjort inläggen (anonymt, så klart) anser att detta är censur. Fel, det här är min blogg och jag avgör vad som publiceras på den på samma sätt som en chefredaktör avgör vad som står i dennes tidning.

Censur är när staten förhindrar medborgarna yttrandefrihet. Det står denne anonyme kommentator fritt att starta sin egen blogg och föra till torgs sin främlingsfientliga syn (men han eller hon bör passa sig för att göra sig skyldig till hets mot folkgrupp, vilket är olagligt), men på min blogg finns ingen plats för detta.

Däremot får man gärna vara kritisk till mina blogginlägg.

Anonym,  22 oktober 2007 kl. 19:59  

Vad jag hört av vänner och bekanta så skall Herr Lindquist vara en debattglad man. Så tycks dock inte vara fallet! I alla fall inte inom alla områden... Jag ber härmed om ursäkt om mitt inlägg skulle ha sårat någon, vilket inte var min avsikt. Jag har också svårt att tro att någon skulle ha tagit illa upp av mitt tydliga inlägg. Vad jag skrev var att det väl är bra om människor kan få leva nära sina vänner och anhöriga. Tycker inte kommunalrådet det? Samt att det kanske inte är så lyckat med en stark koncentration till ett visst område. Lidingö är förskonat från många problem som finns på andra håll i landet, det är ett faktum. Jag hoppas att det förblir så. Vad anser Herr kommunalråd, har han andra visioner...? De ansvariga för flyktingpolitiken är inte flyktingarna själva, utan de politiker som ansvarslöst låter allt fler komma. Utan att jobb och egenförsörjning finns, inget krav på kunskap om språk, kultur mm ställs. Då blir det lätt rätt så tokigt. Det är tydligen främligsfientligt att skriva så....? Hur kommer det sig då att så många , i privata sammanhang håller med? Det måste ju vara ena riktiga hemska personer, enl Lindquist sätt att se på saken...
Sen , till sist, visst bestämmer Du vem som får skriva inlägg. Jag har full förståelse för om Du bara vill ha positiva kommentarer, det ligger väl i politikernaturen. Men visst är det väl censur när man inte vare sig från politiker eller medias sida speglar en verklig åsiktsyttring som delas bla många vanliga människor. Man snedvrider och ger en felaktig bild av opinionsläget. Tragiskt. Sedan, vad är det för åsikter som är så svag att de jämst måste skyddas av lag? Är de inte starka nog, vad fruktar man? Demokrati betyder folkstyre, att inskränka opinionsbildning liknar mer diktatur. Denna lagstiftning är inte unik för Sverige, men få andra har den. Vad jag vet så går det bra för andra länder ändå...

Detta inlägg avses endast för 1 läsare, sedan censureras väl detta som så mycket annat här i Ankdammen...

/Baron

Skicka en kommentar

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP