2010-04-20

Carin Jämtin - en marionett

Ni kommer väl ihåg vad som hände i valet 2002? Hårt pressad av media lovade Annika Billström dyrt och heligt att om hon vann skulle hon inte under några omständigheter införa biltullar i Stockholm.

Hon vann valet knappt, säkerligen hjälpt av löftet till tveksamma väljare, men det dröjde inte många dagar efter valet förrän Göran Persson frankt deklarerade att han och Miljöpartiets språkrör, Peter Eriksson hade kommit överens om att biltullar skulle införas på försök i Stockholms stad i alla fall.

Annika Billström blev förvisso finansborgarråd, men mer eller mindre en "lame duck" under hela mandatperioden och utmanövererades så småningom av sina egna.

Nu verkar det som om historien håller på att upprepa sig. Oppositionsrådet Carin Jämtin sa nämligen för mindre än tre veckor sedan att "Socialdemokraterna lovar att bygga Förbifarten".

Men nu blir även Jämtin överkörd av sin partiledning när Mona Sahlin frankt deklararer att en överenskommelse har gjorts mellan de rödgröna partierna om att hålla en regional folkomröstning om Förbifarten. Som alternativ lovas mer pengar till kollektivtrafiken (som om en växande region inte behöver både och).

Carin Jämtin är uppenbarligen en lika svag ledare som Annika Billström var, en marionett som lydigt följer sin partiledares order istället för att ta tillvara Stockholmarnas intressen. Och i praktiken är det Miljöpartiets språkrör som återigen får styra trafikpolitiken i Stockholmsregionen, om socialdemokraterna skulle vinna valet.

Det är också skrämmande hur lättvindigt Socialdemokraterna överger en blocköverskridande överenskommelse om en otroligt viktig infrastruktursatsning för att hantera de interna stridigheterna inom vänsterexprimentet. Om det är så de rödgröna avser att leda landet finns det anledning till mycket stor oro vid ett eventuellt regeringsskifte.

Läs även Kent Persson Christer G Wennerholm P J Anders Linder Lars Björndahl Tokmoderaten Andreas Krohn Bjarne Grankvist Mina Moderata Karameller Ledarbloggen Moderata perspektiv Kuniri Mats Gerdau Sofia Arkelsten

6 kommentar(er):

Hemlige 21 april 2010 kl. 09:04  

Du förordade själv folkomröstning om trängselavgifterna för fyra år sedan. Förbifart Stockholm kommer att införa mångdubbelt mera trängselavgifter än vad det redan nu finns, men nu vill du inte längre ha folkomröstning - konsekvent? Nej.

Paul Lindquist 21 april 2010 kl. 09:30  

Jag inte bara förordade utan genomdrev två folkomröstningar om biltullarna på Lidingö. Varför då, jo för att värna lidingöbornas intressen till skillnad mot de rödgröna som vill folkomrösta för att de själva inte kan komma överens.

Lidingöborna visade också med stor majoritet att de inte ville ha biltullar och i regionen var det också en majoritet av de röstande som var emot, men vi blev ändå överkörda, först av de rödgröna och sedan av Alliansregeringen.

Om detta kan man säga mycket, men jag har alltid stått upp för de som har valt mig och inte tagit order uppifrån.

Anonym,  21 april 2010 kl. 09:36  

Du ska ha all heder av att du inte tar order uppifrån, vilket skiljer dig markant mot dina motsvarigheter Carin Jämtin och Annika Billström.

/Bosse

Unknown 21 april 2010 kl. 13:55  

Jag förstår inte riktigt varför inte S ser till att alla deras partikamrater ute i landet håller käft tills den officiella linjen är klar.

Carin Jämtin lanserades som ett av deras vallokomotiv och nu undergräver man hennes förtroende. Det är verkligen dålig planering.

Men sen igen - det är väl just hennes utspel om förbifarten som gjort frågan aktuell. Däremot känns det som att alla S utspel som innehåller någonting konkret annat än Allians-kritik blir nedmonterat av samarbetspartierna. Frågan är väl bara när det öppet kommer ett hot om att hoppa av sammarbetet. Före eller efter valdagen?

Anonym,  21 april 2010 kl. 18:22  

Bilar och vägar släpper inte ut någon CO2. Det är det bara dåliga bränslen som gör.
Nu börjar elbilar och biobränsle baserade bilar röra på sig. En elbil som står still i en bilkö släpper inte ut något.
Jo, förbifarten hjälper mot trängseln i stockholmstrafiken genom att de bilar som skall igenom stan inte måste in i stan och trängas. Båda behövs och du får inte bättre lokaltrafik för att du hindrar biltrafik. Skulle den fuskbyggande rödgröna röran vinna valet och stoppa förbindelsen så leder det bara till att den med nödvändighet ändå kommer att byggas till sist. men då till en än högre kostnad. Ingen vinst, bara förlust.
Nej, ny lokaltrafik i Stockholm löser inte problemet som förbifarten löser. Hur man kommer förbi Stockholm utan att åka igenom stan. Situationen i stan bli också bättre genom att förbitrafiken inte behöver in och stångas på Essingeleden.

Skicka en kommentar

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP