2010-08-30

En av många anledningar varför fler ska ha jobb 1

2 kommentar(er):

Anonym,  30 augusti 2010 kl. 18:33  

Hej Paul!
Jag undrar vad Du som Kommunalråd tycker om tex Aftonbladet som idag, återigen, skriver om vem som är "rikast" i Stockholmsområdet. På vilket sätt är det en nödvändig upplysning? Dels, är allt relativt och en hel del står nog inte ens med som skulle ha varit med, andra kan stå med för att man sålt sitt hem. Varför är det intressant? Lika vem som har högst taxeringsvärde på sitt hus, möjligen är det intressant för RSV när skatt skall beräknas men på vilket sätt är det nödvändig samhälls info? Att media granskar offentliga och privata makthavare är naturligt, i vissa sammanhang kan då ekonomiska aspekter va intressant. MEN här handlar det ju om listor på hundratals människor varav minst 95 % är helt anonyma för gemeneman och innehar varken offentlig eller privat maktställning. Vart är integritetsdebatten här?

Olof

Paul Lindquist 30 augusti 2010 kl. 19:30  

Olof!

Jag förstår din irritation. Att få sin privatekonomi uthängd i media är inte vad de flesta önskar sig.

Är det intressant, frågar du? Ja, uppenbarligen eftersom sådana här artiklar säljer. Jag tror det handlar om att tillfredsställa vårt behov av skvaller. Tjänar grannen mer eller mindre än jag, har en kändis brutit mot lagen, osv?

Är det relevant? Nej, ofta inte. Men det hindrar tyvärr inte många chefredaktörer från att publicera skvaller.

"Är det sant och relevant?" är de två frågor en ansvarig utgivare borde ställa sig innan en publicering. Det brukar också beskrivas som att det har ett "allmänintresse". Tyvärr har "sant och relevant" många gånger ersatts av "kanske sant och intressant".

MEN, och det är viktigt, en demokrati förutsätter en fri press. Ansvaret för publiceringar måste ligga på mediernas ansvariga utgivare.

Som politiker varken kan eller vill jag ingripa. Som mediekonsument kan jag däremot, precis som du, uttrycka min åsikt och - framförallt - välja att inte köpa och läsa dessa tidningar. Om tillräckligt många gör det så kommer tidningarna att tänka om, för tyvärr styrs de idag mer av kommersiella hänsyn än av klassisk pressetik.

Skicka en kommentar

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP