2011-02-22

Inte förvånad

Enligt Expressen, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter kommer oppositionslandstingsrådet Ilija Batljan att lämna politiken för ett jobb som vice vd på fastighetsbolaget Dombron. Jag kan inte säga att jag blir särskilt förvånad.

Batljan är duktig på att marknadsföra sig själv, samtidigt som han efter 5 år som kommunstyrelseordförande i Nynäshamn sannolikt är mycket frustrerad av tanken på att de kommande fyra åren befinna sig i opposition.

Under de år vi var kommunalrådskollegor uppfattade jag Batljan som en pragmatisk politiker och en frisk fläkt bland socialdemokraterna. Men i landstinget har jag tyvärr fått ett helt annat intryck av honom.

Han är dåligt påläst, snar att kritisera majoriteten, men vägrar konsekvent att redogöra för socialdemokraternas alternativ. Dessutom har han backat från gjorda uppgörelser vilket inte är så snyggt.

Vem som sen ska efterträda Batljan som gruppledare för sossarna i landstinget blir intressant. Min gissning är att det står mellan högerfalangens Helene Hellmark Knutsson och vänstersossen Dag Larsson. Men man vet ju aldrig, kanske blir våndorna lika stora som när det gamla arbetarpartiet ska välja ny partiledare.

Det finns ju också några att välja på. Trots att man är i opposition har socialdemokraterna vid sidan om Batljan inte mindre än ytterligare åtta heltidsarvoderade politiker (mot moderaternas fem landstingsråd) att välja mellan.

Läs även: Tokmoderaten Blaj & sjabbel Jesper Svensson Radikalen Dick Bengtson Den hälsosamme ekonomisten

0 kommentar(er):

Skicka en kommentar

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP