2015-12-15

Låt dig inte luras av Telinet Energi



För tre och en halv månad sedan tecknade jag ett 3-månaders elavtal med Telinet Energi. Det var väldigt förmånligt och hade en månads uppsägningstid.


Om man inte säger upp ett elavtal innan avtalstiden går ut omvandlas det som regel till ett tillsvidareavtal med rörligt pris. Det är sällan förmånligt, men elbolagen har en skyldighet att leverera el så den merkostnaden får man då ta som konsument.


Nu missade jag att säga upp avtalet en månad innan den första 3-månadersperioden var slut för att antingen välja ett nytt avtal med Telinet eller med någon annan leverantör. Det har hänt mig förr, ingen stor grej, men jag får betala lite mer under en månad tills jag har tecknat ett nytt abonnemang.


Döm om min förvåning när Telinet inte ville acceptera min uppsägning med en månads uppsägningstid utan hänvisade till en liten passus i avtalsvillkoren som sade att mitt 3-månadersavtal plötsligt hade omvandlats till ett 12 månaders avtal med sämsta tänkbara villkor.


Jag får naturligtvis skylla mig själv som inte har läst avtalsvillkoren noga, men att ett seriöst företag agerar på det sättet tycker jag är beklämmande. Det var ingenting som man tydligt presenterade i sitt erbjudande, i samband med avtalstecknande eller ens påminde mig som kund om inför att avtalet var på väg att gå ut. Min slutsats är att man helt enkelt hoppas på att fler än jag ska missa den lilla detaljen och sen är vi fast i ett dyrt avtal ett år framåt.


Nu kan man ändå bryta avtalet i förväg, vilket jag kommer att göra för det här företaget vill jag inte längre göra affärer med. Men det kostar en "kompensation" för den förlust Telinet påstår sig drabbas av. Enligt ovan nämnda avtalsvillkor i mitt fall 658:-. Men från Telinets kundservice får jag istället besked att jag kommer att debiteras en "brytavgift på 900:-". Det är inte seriöst.


Med undantag för "brytavgiften" så inser jag att Telinet har juridiken på sin sida. Det står svart på vitt i avtalsvillkoren, även om Telinet inte gjorde något för att jag som kund skulle uppmärksamma detta, snarare tvärtom. Jag får således bita i det sura äpplet, men jag kommer inte att köpa el av dem någon mer gång. Och till dig som letar nytt elavtal kan bara säga låt dig inte luras av Telinet Energi.

1 kommentar(er):

John 20 juni 2016 kl. 07:41  

Fast jag vet inte om jag tycker att det är helt ditt fel. Avtalsfrihet används ibland på ett sätt som jag skulle anse vara högst osportsligt. När företag använder det på ett aggressivt och mest ogynnsamma sätt blir jag arg. Idag går jag inte in i sådana avtal och betalar mer för bättre villkor.

Skicka en kommentar

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP