2007-09-04

Nytt tåg på lidingöbanan

Jag önskar att jag hade kunnat skriva nya tåg (i plural) och att de var här för att stanna, men så långt har vi ännu inte kommit i diskussionerna med SL.

Däremot är det med stor glädje som jag på fredag tillsammans med det moderata trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm "inviger" den testperiod på ca en månad under vilken lidingöbanan kommer att trafikeras av ett ny modern spårvagn från Alstom Transport.

Under den kommande månaden kommer tåget, Citadis Madrid, att gå i reguljärtrafik på lidingöbanan och ge resenärerna en möjlighet att själva uppleva en modern och bekväm spårvagn. Jag hoppas att så många lidingöbor som möjligt tar chansen.

Det har inte varit helt lätt att få hit tåget till Lidingö, men tack var ett gott ledarskap från Christer G Wennerholm har det gjorts möjligt vilket bådar gott inför de kommande förhandlingarna med SL och landstinget avseende lidingöbanans framtid.

7 kommentar(er):

Anonym,  4 september 2007 kl. 15:32  

trots lidingöbanans status så är detta fordon inte ett tåg, men trevligt att du låter positiv. forsätt så.

Anonym,  4 september 2007 kl. 18:05  

Jodå, ett spårvagnståg. Fast då brukar det bestå av flera vagnar.

Anonym,  4 september 2007 kl. 18:40  

som jag skrev: "DETTA fordon"
> syftar alltså på Alstom citadis....är inget tåg!
...om du inte är amerikan.....
men det är inte vi.

Anonym,  4 september 2007 kl. 19:33  

Oj.. Är det den vagnen som lär ha gått på djurgårdslinjen förra veckan? Jag hann aldrig åka med den men verkar få en ny chans nu.

Paul & co! Jag har funderat på om det inte vore praktiskt om lidingötågen gick in till stan, typ Odenplan eller Fridhemsplan utan att passera city, som man ändå kan åka till med tuben.

Anonym,  5 september 2007 kl. 12:27  

För den som är intresserad av vad
som diskuteras när det gäller
spårväg i Stockholm kan man läsa artikel på sidan 8 i VTI publikation lätta spår nr 2 2004
http://www.vti.se/3986.epibrw

Lidingö finns med på ett hörn

Paul Lindquist 5 september 2007 kl. 17:16  

Ja, det är samma tåg som gått på Djurgårdslinjen så det är bara att hoppa ombord och pröva,

Jag hoppas också kunna knyta ihop lidingöbanan med den spårväg som Stockholms stad planerar från Värtahamnsområdet ner till Norrmalmstorg, centralen och eventuellt Kungsholmen. Kanske också en framtida hopkoppling med Tvärbanan.

Anonym,  5 september 2007 kl. 19:38  

Vi som bor på Lidingö kallar och kommer alltid kalla ett fordon som går på banan för "tåget", oavsett om det är ett tåg eller en spårvagn.

Skicka en kommentar

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP