2008-06-20

Vad ska man med belgiska banker till?

Igår när jag skulle åka hem från det senaste mötet med Regionkommittén tänkte jag att jag skulle spara lite pengar. Bussbiljetten mellan Bryssel och flygplatsen kostar nämligen 4 Euro, men man kan köpa ett häfte med tio enkelbiljetter för 21 Euro.

En ganska bra deal alltså - om man nu bara kan få tag i tillräckligt många mynt till automaten där häftet säljs.

Således gick jag in på en av bankerna i närheten. Säkerheten var hög. Ytterdörren öppnades innefrån av en banktjänsteman och innan man kom in i banklokalen måste ytterdörren stängas innan nästa dörr kunde öppnas. Likadant när man skulle gå ut. En effektiv sluss som skydd mot rånare.

Ett inte orealistiskt antagande alltså att man hade en hel del kontanter där. Men kunde man växla en 20 Eurosedel till mynt? Nej blev det kort men bryska svaret. Gå till bensinstationen sa banktjänstemannen.

Men någon bensinstation fanns inte i närheten så jag prövade nästa bank som låg strax bredvid. Inte samma säkerhet, men lång väntan innan det blev min tur. Damen före glömde sitt kreditkort på disken, så jag sa till henne. Hon tackade och jag fick en uppskattande blick av nästa banktjänsteman för min vänlighet.

Nu var det min tur, så jag tog upp sedeln och frågade om jag fick växla den.

"Har du konto i banken?" frågade han.

"Nej!" svarade jag.

"Då kan jag inte hjälpa dig. Pröva någon av restaurangerna istället."

Tiden medgav dock ingen mer jakt på växelpengar, så jag fick lomma iväg till bussen och köpa en biljett för 4 Euro istället samtidigt som jag stilla undrade vad man har banker till om man inte kan växla pengar där...

0 kommentar(er):

Skicka en kommentar

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP