2008-06-16

Generationsskifte i folkpartiet

Efter nära sex års samarbete i koalitionen väljer Jan Weissenrieder att lämna kommunalpolitiken och rollen som vice ordförande i kommunstyrelsen i höst.

Det är inte utan att jag kommer att sakna den nära nog dagliga kontakten vi har haft. Samarbetet i koalitionen har gått över all förväntan och det är till mycket stor del Jans förtjänst. Tillsammans har vi alltid lyckats hitta bra gemensamma lösningar på svåra problem, även i frågor där partierna har haft olika ingångar från början.

För att det ska vara möjligt krävs klokhet, kompromissvilja och prestigelöshet. Alla dessa egenskaper besitter Jan (och många fler därtill).

När Jan nu med ålderns rätt vill få mer tid för hustrun, sommarstugan och barnen i USA respektive Belgien är det honom väl unnt.

Han efterträds av Minna Klintz som endast 27 år gammal blev ordförande i socialnämnden 2003, ett uppdrag hon har skött med bravur.

Folkpartiet såg uppenbarligen tidigt vilket framtidslöfte Minna var och själv kan jag konstatera så rätt jag hade när jag på en julmiddag för ett och ett halvt år sedan sa till just Minna att "en dag kommer du att efterträda Jan".

Så blev det nu och jag ser verkligen fram emot att få arbeta ihop med Minna och fortsätta utveckla Lidingö i en positiv riktning.

0 kommentar(er):

Skicka en kommentar

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP