2009-12-17

Ett synnerligen bra val

I oktober kritiserade jag Handelskammarens vd, Peter Egardt, för hans debattartikel mot Spårväg City. Dels tycker jag att han har fel i sak, dels tror jag inte att det ligger i Handelskammarens medlemmars intresse att dess vd och styrelseordförande går armkrok med ledande socialdemokrater såsom man då gjorde.

Oaktat denna meningsskiljaktlighet tycker jag att det var ett mycket glädjande besked att Peter Egardt idag har utnämnts till ny landshövding i Uppsala län. Som tidigare statssekreterare har han en gedigen kunskap om statsförvaltningen kompletterat med en bred näringslivserfarenhet som vd för Stockholms Handelskammare. Dessutom är han kulturellt engagerad, bl a som ordförande för Millesgården (Stiftelsen Carl och Olga Milles Lidingöhem).

Hans meritlista, tillsammans med det oerhört breda kontaktnät han har inom politik, förvaltning och näringsliv, nationellt som internationellt gör honom synnerligen lämpad som landshövding.

Det är bara att gratulera upplänningarna till regeringens synnerligen kloka val. Peter Egardt har alla förutsättningar att bli en lika bra landshövding i Uppsala län som Per Unckel är för oss som bor i Stockholm med omnejd.

6 kommentar(er):

Joel,  18 december 2009 kl. 14:31  

Du sitter säkert på annan info än vad jag gör, men vad gör egentligen Per Unckel som är bra för stockholmarna?
Jag upplever honom som helt osynlig.
En koll på google tycker jag verkar stödja den tesen, först nyheten att han blivit landshövding, sen att han är sjuk och tillslut meriter från tiden innan. Väldigt lite bra aktuella saker som når massmedia i alla fall.

Paul Lindquist 18 december 2009 kl. 15:30  

Det kanske mest påtagliga är att Per haft en mycket stor betydelse för det s k Stockholmspaketet vilket innebar att länets kommuner kunnat samla sig kring en gemensam prioritering runt de kommande stora infrastruktursatsningarna.

Men det finns myckat annat också, som kanske inte syns i media då han ofta har en samordnande roll i bakgrunden, exempelvis vad gäller flyktingmottagning och ensamkommande flyktingbarn.

Anonym,  18 december 2009 kl. 16:33  

Vad har Lidingö stad med Uppsala län att göra? Det är väl inte Lidingö som ska ha synpunkter på Uppsala läns tillsättningar utan hålla sig till Stockholms län. Vill man gratulera till utnämningar utanför reviret kan man ju alltid skicka ett julkort eller dylikt utan att blanda in allmänheten via en bloggsida.

Paul Lindquist 18 december 2009 kl. 23:15  

Inte visste jag att min blogg hade blivit en "allmänhetens egendom" och att jag som kommunalråd bara skulle få skriva om lidingöfrågor.

fd Moderat,  19 december 2009 kl. 17:55  

Hej

Jag hörde att du vräkt (fd) bonden på Elfvik från "hans" stuga, som han blivit lovade av tidigare kommunalråd att få köpa till bra pris.
Bonden har ju bott där sen 60-talet och renoverat och fixat allt själv.

Jag kommer tipsa Lidingö Tidning om denna skandal, så får de grävamera i det hela

Paul Lindquist 20 december 2009 kl. 00:21  

Jag har inte vräkt någon. Björn Svennersjö hade en personalbostad som en del av sin anställning. I anställningskontraktet stipulerades att när han gick i pension skulle han få en lägenhet på Lidingö vilket han också har skett.

Skicka en kommentar

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP