2010-03-19

Blå dun(s)ter om Lidingöbanan

I dagens Lidingö Tidning har oppositionsrådet Mårten Dahlberg (S) skrivit en insändare tillsammans med sin kollega i landstinget, Lars Dahlberg (S), där de båda påstår att Socialdemokraterna "länge har kämpat" för en upprustning och satsning på Lidingöbanan.

Längre från sanningen är svårt att komma.

Under hela förra mandatperioden, när de rödgröna styrde landstinget, försökte jag nämligen få till stånd en dialog med dåvarande trafiklandstingsrådet, herrarna Dahlbergs partikollega Anna Kettner. Under fyra år försökte jag komma till förhandlingsbordet, men möttes av ett totalt ointresse från Socialdemokraterna i landstinget.

Däremot hade Socialdemokraterna, efter att i fyra år blockerat frågan, fräckheten att i förra valrörelsen gå ut och påstå att Moderaterna och Folkpartiet hade "beslutsångest över tåget". medan Socialdemokraterna minsann ville "utveckla Lidingöbanan i samband med Stockholms nya tvärspårväg".

Det kallar Socialdemokraterna att "kämpa för Lidingöbanan". Jag kallar det för att slå blå dunster i huvudet på människor.

Om det verkligen hade varit sant, hade det varit klädsamt om man någon gång under sina fyra år vid makten i handling hade visat detta. Men det gjorde man inte.

Dessutom har Lennart Dahlberg på DN Debatt klargjort att Socialdemokraterna vill stoppa Spårväg City, med vilken Lidingöbanan nu är tänkt att kopplas ihop, så om Socialdemokraterna vinner valet i höst är det stor risk att Lidingöbanan även i framtiden kommer att stanna vid Ropsten istället för att, som nu planeras, kunna ta lidingöborna ända in till Stockholms innerstad.

Nej, sanningen är den att avtalet förhandlades fram mellan två moderater, medan Socialdemokraterna på Lidingö satt på åskådarläktaren och deras partivänner i landstinget direkt motarbetade Lidingöbanans bevarande.

Det var nämligen först sedan Moderaterna och Christer G. Wennerholm tagit över trafikroteln och ordförandeskapet i SL som det äntligen började hända något och som alla vet kunde Christer och jag i höstas underteckna den överenskommelse som innebär att Lidingöbanan rustas upp.

3 kommentar(er):

Anonym,  19 mars 2010 kl. 13:44  

Några funderingar på att låta den norra banan återuppstå?

/Undrande

Paul Lindquist 19 mars 2010 kl. 16:21  

Nej, några sådana planer finns inte från SL:s sida. Befolkningsunderlaget är nog alldeles för litet på norra ön och att bygga en helt ny spårväg är dessutom betydligt dyrare än att rusta en befintlig.

Anonym,  21 mars 2010 kl. 11:02  

Som jag påpekat tidigare är detta med upprustning av Lidingöbanan med tillbehör inkl. allt ökande underhållskostnader för gamla Lidingöbron (byggd 1925), som också ska förses med en fungerande broklaff, en mycket kostsam historia som enbart gynnar resande på södra Lidingö. Det hade varit betydligt smartare att lägga ner denna bana och ersätta med flexibla bussar som man gjorde med norra banan. Detta tjat med att kunna ta Lidingöbanan ända in till City, som dock är osäkert om det kommer att förverkligas, gynnar ett fåtal, de allra flesta ska vidare i Storstockholm och tar tunnelbanan från Ropsten, i en framtid från Lidingö Centrum, när nästa generation styrande som siktar på framtiden, tagit över och satar på en tunnelbanebro över Värtan. Lindquist fungerar i vissa sammanhang som en grammofon som hakat upp sig och tagit äran åt sig för att ha räddat museijärnvägen.

Lidingöbo sen 1960

Skicka en kommentar

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP