2009-02-18

Populistiskt utspel

Min första Saab köpte jag som fattig student för 4 500 kronor. Det var en 13 år gammal Saab 99 med läckande kylare och en och annan rostfläck, men den tog mig mellan studierna i Uppsala och extrajobben i Stockholm.

Sedan dess har det blivt ytterligare 5 Saabar i familjen genom åren. Favoriten var min Saab 900 Cabriolet som jag köpte när vi bodde i Kalifornien i slutet av 90-talet. Den saknar jag än idag.

Jag hör med andra ord till dem som har uppskattat Saab genom åren, bilarnas komfort, deras tekniska prestanda och inte minst företagets säkerhetstänkande. Därför känns det vemodigt att nu se att Saabs historia som biltillverkare med stor sannolikhet går mot sitt slut.

Ändå är det förmodligen det enda rätta. Företaget har med några få undantag inte visat vinst under hela sin livstid. Om man inte klarar av att nå lönsamhet i högkonjunktur, då är sannolikt chansen mycket liten att man ska överleva den största globala kris bilindustrin haft sedan depressionen.

Att GM nu försöker få skattebetalarna i Sverige att stå för en del av notan är inte förvånande, men oerhört naivt. Så har företagsledare ofta agerat och dessvärre har många nervösa politiker genom åren fallit till föga i tron att man ska rädda arbetstillfällen.

Men som Fredrik Reinfeldt har sagt vid flera tillfällen, regeringen kan inte plocka fram kunder till ett bolag vars produkter alltför få vill köpa. Och den här regeringen är alldeles för klok för att gå i den fällan.

Däremot finns det ingen anledning att som näringsminister Maud Olofsson eller moderaternas partisekreterare Per Schlingmann påstå att GM inte tar sitt ansvar. Det är ett populistiskt utspel som vänsterpolitiker gärna kommer med, men som jag inte förväntade mig från två av Alliansens främsta företrädare.

Alltsedan GM gick in först som hälftenägare 1992 och senare tog över hela bolaget har man pumpat in åtskilliga miljarder i ett bolag som hela tiden går med förlust. Utan GM hade Saab helt enkelt lagts ner för länge sedan.

Om det är något GM har gjort så är det att ha tagit sitt ansvar som ägare, men till slut finns det en gräns för hur mycket pengar man kan lägga på en förlustverksamhet. I synnerhet som hela koncernen blöder just nu och det handlar om att rädda vad som räddas kan.

Källor: SvD SvD SvD SvD SvD DN DN DN DN DN DN AB AB AB AB SvD DN AB AB

1 kommentar(er):

Göran 19 februari 2009 kl. 11:48  

Det återstår väl att se om GM tar på sig avvecklingskostnaderna för SAAB eller om GM vältrar över dem på SAAB:s underleverantörer. Om underleverantörerna (oftast småföretag) får betalt så tar GM sitt ansvar, annars inte.

Skicka en kommentar

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP