2010-09-20

Nu breddar vi koalitionen med KD

Efter en lång och intensiv valkampanj är nu valresultaten klara. På riksplanet ökade Alliansen sin röstandel medan Socialdemokraterna gjorde sitt sämsta val sedan 1914. Utan taktikröstandet vågar jag påstå att Moderaterna hade blivit största parti.

Att en borgerlig regering för första gången någonsin har blivit omvald är också en stor framgång. Dock är Sverigedemokraternas intåg i riksdagen och det faktum att de dessutom får en vågmästarroll en plump i protokollet. Det kommer inte bli lätt att regera landet om inte de rödgröna visar att de också är beredda att ta ansvar.

På Lidingö tappade vi Moderater tre mandat och våra koalitionsvänner Folkpartiet ett. Mot bakgrund av den kampanj som Centerpartiet har fört i vägfrågan är det inte förvånande, men givetvis ändå en stor besvikelse. Vi ville möta väljarna ärligt med en politik vi kan stå för, utan taktiserande och utan baktankar, men alltför många väljare uppskattade uppenbarligen inte den inslagna vägen.

Vi måste naturligtvis ta lärdom av detta inför framtiden. Har vi varit för dåliga på att förklara vad vi vill göra och varför en ny väg behövs, har vi varit för oskickliga som inte har lyckats bemöta Centerpartiets skrämselpropaganda eller har vi helt enkelt lyssnat för dåligt på lidingöborna? Kanske beror det på alla tre skälen?

Detta måste vi analysera noga innan vi bestämmer hur vi ska gå vidare i vägfrågan och i vilken form den ska avgöras.

Som en konsekvens av valresultatet kommer vi i alla fall att bredda koalitionen med Kristdemokraterna, som står oss nära politiskt och som har stött majoriteten i mycket stor utsträckning, inte minst när vi var tvungna att ta en del tuffa beslut i samband med finanskrisen. Att ta ansvar ska löna sig det är min bestämda uppfattning.

39 kommentar(er):

mikael,  20 september 2010 05:48  

Det vore synd om ett skolbarns liv ska till för att den nya vägen ska byggas. Att ingen vill ha en väg närmre sig och många som inte bor i närområdet förstår problemet har ju varit tydligt länge. Men låt inte ett beslut kräva ett barns liv ör att det ska fattas

Mikael,  20 september 2010 06:10  

Paul,

Särskilt moderaterna har för en extremt transparent politik rörande vägfrågan. Frågan är en riktigt gammal surdeg – ingen vill ju ha en ny väg närmre sig och många som inte bor i närområdet förstår inte problemet och är därmed mer benägna att reagera över en stor summa pengar.

Men att de som är för en ny väg fortfarande har stark majoritet talar sitt tydliga språk.

Över två val har vägfrågan varit högst upp på dagordningen och de som är för har segrat. Det är en svår fråga, utan en lösning som är fri från nackdelar.

Folket har sagt sitt, givit de ledande fortsatt förtroende och en ny väg ett klart berättigande.

Så nu är det bara att ta första spadtaget. För något som Lidingöborna kommer reagera negativt på är om politikerna fortsätter att dra detta i långbänk, då åker de ledande ut.

Anonym,  20 september 2010 09:24  

Paul,

Vägfrågan är helt tydligt den fråga som förändrat siffrorna på Lidingö. Har ni lyssnat för dåligt på Lidingöborna? Ja, jag tror faktiskt det! Att anledningen skulle vara att Lidingöborna har "gått på" en skrämselpropaganda är att dumförklara väljarkåren, så akta dig för den vägen. Lidingöväljarna har ganska bra koll på läget i stora drag. Ser fram emot att följa fortsättningen i frågan.

All lycka i ditt fortsatta arbete,

Jonas Dalén

Gustaf,  20 september 2010 09:26  

Vad jag som blå reagerar mest på i tunnelfrågan och gör mig arg på det moderata partiet är:

1. Kampanjen moderaterna drivit i frågan tyder på att de inte ser detta som mycket pengar, vilket är skrämmande. Att splitta räntekostnaden idag för bygget på varje lidingöbo är ingen långsiktig kalkyl. Varför har politiker aldrig någon känsla för pengars värde? Är det för att ni känner att andra betalar? Vi betalar ju era löner också.

2. Paul borde lägga ned sin röst då den drivs av egenintressen.

3. Alla som flyttat till södra ön har varit gjord medvetna val när de köpt sitt boende i detta område. Det är vuxna människor som måste förstå vad som händer när många flyttar in till ett område.
Som alla skriver detta har det debaterats om länge.

4. Förstår inte heller varför svenska byggbolag inget har något ansvar i vägfrågan? Ombildade själv en lokal till en bostadsrätt för några år sedan och var då tvungen att fylla i papper på hur vi skulle lösa exempelvis parkerings situationen. Var är dessa formulär när det gäller byggbolag?

Hoppas verkligen moderaterna fattar att detta är en het fråga och inte fortsätter att vara så nonchalanta mot sina väljare framöver och bara fortsätter köra över de som ser till att ni får era löner.

Därför får ni inte mitt kommunala stöd i detta val.

/Gustaf

Anonym,  20 september 2010 09:28  

Med all respekt, att skylla på C och någon slags des-information är ett slag under bältet på de tusentals människor som har faktiskt tagit ett kliv utanför sitt kanske "vanliga" politiska fält för att banka in följande meddelande till er Lidingö moderater: Vi Vill Inte Ha Detta Monster Till Projekt På Vår Ö! Jag röstade M till riksdagen & har alltid röstat M på Lidingö. men ni har varit döva. Mikael ovan säger att en stark majoritet är tydlig, men Lidingö (gissar jag) är i särklass den kommun där M & FP har förlorat mest i hela landet!

Ta lärdom av detta - tänk om. En lösning som är "lagom" i relation till befolkningsmängden öster om Skärsätra i kombination med bättre infrastruktur/vård/skola på hela Lidingö, tack!

Anonym,  20 september 2010 10:05  

Paul, gillar att du säger att vi ska ta lärdom. Det finns många i vårt parti moderaterna som röstat mot tunneln genom att lägga sin röst på Centern eller Lidingöpartiet. Låt oss nu bevisa att vi visst lyssnar på Lidingöborna genom att ej driva detta monumentalt dåligt förankrade tunnelprojekt, m a o inga överilade spadtag som klyver ön och decimerar vårt parti Moderaterna.

Mikael,  20 september 2010 10:44  

Det är många som drar stora växlar på valresultatet. Att vägfrågan påverkat moderaterna negativt är klart, men moderaterna har gått bakåt i andra kommuner också däribland Danderyd och Stockholm. Men lika tydligt är att de som vunnit på Lidingö är de som är för vägen. Väljarna har sagt att vägfrågan splittrar oss men att de flesta är för.

Vägfrågan har varit valets största fråga. Men beklämmande nog har oppositionspartierna antingen bara sagt nej utan att ha något motförslag. Eller så har man lanserat ett motförslag som varit så ihåligt att det nästan är pinsamt. T.ex. socialdemokraterna som ville lösa in alla fastigheter längs 30-sträckan på Södra Kungsvägen eller nollplus-alternativet som förvärrar situationen och dessutom kostar över 200 miljoner kr. Faktum är att de som lutat åt ett nollplus-alternativ gravt förvanskat fakta. De har undanhållit kostnaden och pratat om 60-70 miljoner kr, de har påstått att det skulle till fullo kunna lösa problemet, när det kostar 200 miljoner kronor att göra det större.

Alternativet man till en tunnel eller annan ny väg är att inte göra någonting. Då måste man ställa upp på följande:

1. Man måste lägga planen att bygga bostäder på AGA-området på is, eftersom man inte kan lösa infarten på ett lämpligt sätt, då trafiken västerut kommer att stoppas upp där vägen korsar lidingöbanan.
2. Fortsätta låta skolbarn, lekande barn och familjer vara några decimeter ifrån lastbilar och bilar som gärna kör 50-70 km/h.
3. Villor fortsätta störas av en bullernivå som mycket högre än vad som är rekommenderat eller accepterat.
4. Acceptera att total trafikstockning uppstår i rusningstid
5. Leva med att det är mycket riskabelt att köra ut på vägen.

Det finns en anledning till att vägfrågan inte har lösts än, det är därför att den är svår och många, under vilka omständigheter som helst, inte vill ha en väg en närmre sin tomt. Men att blunda för att man står inför en mycket dålig situation vid ett icke beslut är oseriöst av oppositionen. Nu finns det två valresultat som pekar på att man bör bygga en väg - så låt oss bygga den! När den väl är byggd och alla inser fördelarna med den så kommer protesterna svalna. Lär av trängselskatt t.ex. där opinionen svängde dramatiskt när man väl hade satt upp systemet.

Mikael,  20 september 2010 10:52  

Slutsatsen av valresultatet är att de som är för vägfrågan har vunnit och de som är mot har förlorat.

Oppositionen har inte varit tydliga med att deras alternativ inte går att genomföra eller skulle förvärra situationen. De har fört väljarna bakom ljuset i det avseendet.

Alternativet till förslaget från moderaterna, fp och kd är att inte göra någonting. Det skulle medföra att man måste:
1. skrota planerna på bostäder på AGA-området
2. låta skolbarn fortsätta att korsa en mycket trafikerad väg där lastbilar ofta kör upp mot 70 km/h
3. bullernivåer vara högre än rekommenderat
4. trafiksituationen horribel i rusningstid och därtill mycket osäker.

Väljarna har sagt sitt och vad de har sagt är att frågan splittrar oss men de flesta tycker att man ska lösa problemet. Hade någon trott att det inte fanns ett politiskt pris att betala för att försöka lösa en sådan svår fråga? När oppositionen inte heller vill bemöta med seriösa förslag?

Mikael,  20 september 2010 11:16  

10% har bytt parti. Från M och FP till C. Det är den enkla slutsatsen. 10% av Lidingö, dvs ett par tusen personer tyckte att vägfrågan var så viktig att de bytte sida. Sannolikt bor många av dem i närområdet och skulle kunna bli negativt påverkade eller så är de emot biltrafik i allmänhet.

Intressant är att Lidingöpartiet inte gått framåt och att de övriga i oppositionen backat eller stått stilla, med undantag för Miljöpartiet. Miljöpartiet går framåt som en generell trend i Stockholm, antagligen mycket drivet av det s.k. "klimathotet".

Mikael,  20 september 2010 11:17  

Slutsatsen av valresultatet är att de som är för vägfrågan har vunnit och de som är mot har förlorat. Väljarna har sagt sitt och vad de har sagt är att frågan splittrar oss men de flesta tycker att man ska lösa problemet. Hade något trott att man inte skulle få betala ett politiskt pris för att försöka lösa en fråga inte löst på 40 år? Nej, Paul har varit mycket modig och ändå gått segrande ur striden.

Alternativet till förslaget från moderaterna, fp och kd är att inte göra någonting. Det skulle medföra att man måste:
1. skrota planerna på bostäder på AGA-området
2. låta skolbarn fortsätta att korsa en mycket trafikerad väg där lastbilar ofta kör upp mot 70 km/h
3. bullernivåer vara högre än rekommenderat
4. trafiksituationen horribel i rusningstid och därtill mycket osäker.

Anonym,  20 september 2010 11:33  

Självklart måste det till en hållbar lösning för trafiken på södra Lidingö.
Att dra en ny väg/förbättra ovanjord är inget alternativ om man vill ha en långsiktig lösning på detta problem. Detta med en trafik som kommer att öka med tiden.

Bygg tunneln nu!

Anonym,  20 september 2010 12:01  

Håller med vad någon sa ovan ang respekt för pengar. Att tycka att skillnaden mellan 18 milj per år mot 9 milj är marginellt vittnar om detta. 9 miljoner är 9 miljoner, särskilt under 50 år! Vad är alternativanvändningen för dessa stora summor? Jag är benägen att tycka att M börjar få väldigt svårt att lyssna in människorna på ön.

Peter

Anonym,  20 september 2010 12:07  

Varför utgå från att trafiken måste öka? Så mycket fler bostäder kommer förhoppningsvis inte byggas öster om Skärsätra. För fram bättre möjligheter till kollektivresor, både spårbunden och vattenburen! Kombinera det med möjlighet att ta med cykel så har man en flexibel lösning som dessutom främjar hälsan och trafiksituationen!

Ska man hårddra Mikaels resonemang om partibytarna att bara 1000-talet lidingöbor var engagerade i vägfrågan innebär det att INGEN var så engagerad i vägfrågan så att de bytte till tunnelförespråkande partier. Hur skulle en sådan folkomröstning se ut?

Hälsningar

Jonas Dalén

Mikael,  20 september 2010 13:09  

Det finns få frågor som lämpar sig för folkomröstningar. Till den skaran hör särskilt komplicerade och historiskt infekterade vägfrågor. Så att dra några slutsatser om hur en folkomröstning skulle te sig är rätt meningslösa.

Att trafiken ökar är väl ett rimligt antagande när hela Stockholmsområdet växer kraftigt. Lidingö kommer inte undan.

Vad som är specifikt med trafiksituationen vid Södra Kungsvägen är, förutom att det är en livsfarlig plats för skolbarn, att den planerade infarten till AGA-området kommer att korka igen vid bomfällning. Så utan tunnel får AGA-området en miserabel trafikmiljö.

Mikael,  20 september 2010 13:12  

Naturligtvis ska det stå:

"Det finns få frågor som INTE lämpar sig för folkomröstningar"

Johan,  20 september 2010 13:27  

Anonym (kl 09:28)!

Visst har C bedrivit en skrämselpropaganda. De påstår att vägen ska kosta en miljard, de säger att en massa hus kommer att rivas om tunneln byggs och de anklagar en folkpartist som inte ens varit med och tagit något beslut för jäv.

Vad de de inte berättar är 1) att de själva har förespråkat tunnelalternativet i 10 års tid och nu bytte fot inför valet eller 2) hur deras eget förslag verkligen ser ut.

Hur många av de som röstade på C vet att de istället är beredda att tvångsinlösa delar av ett antal fastigheter för att kunna bredda befintlig väg eller att de boende kommer att få svårare att ta sig ut från sina fastigheter, att problemen för de som redan har en dålig boendemiljö får det ännu värre?

Hur tror du att det hade gått för C om deras förslag hade varit huvudförslag och de hade gått i bräschen för detta?

C på Lidingö är dessvärre ett utpräglat missnöjesparti som aldrig tar ansvar, men gärna exploaterar opinioner när de tror att de själva kan vinna röster på det.

Anders,  20 september 2010 13:41  

Guataf!

Du är verkligen ute och cyklar.

1. Självklart ska alla lidingöbor vara med och dela på kostnaden för gemensam infrastruktur. Vilka tror du har betalat alla Lidingös övriga vägar - jo skattebetalarna!

2. Dumheter. Skulle man vara jävig bara för att man använder en väg? Då skulle alla kommunalpolitiker vara jäviga. Några som däremot har agerat i starkt egenintresse utan att säga något är de som kallar sig "Sunt förnuft i vägfrågan". Den startades av 4 personer som alla bor på Idunavägen ovanför den tänkta tunneln. Det är ingent de precis skyltar med när de driver sin kampanj.

3. Så bara för att miljön eller framkomligheten är dålig när man flyttar in ska vi inte försöka göra något åt saken. Och det faktum att den har försämrats över tiden ska inte heller spela någon roll?

Johan skriver ju att centern t.o.m. vill försämra för de boende i Skärsätra. Det kanske också är OK, för man borde väl ha "vetat om den risken" när man flyttade in, eller...?

4. Vilket ansvar då? Byggbolag för ta ansvar för att det finns parkeringsplatser och annat på eller i omedelbar närhet av sin fastighet, men de kan inte åläggas att bygga en genomfartsväg flera kilometer från sin fastighet. Det sätter lagstiftningen stopp för. Dessutom varför skulle de sist tillkommande fastigheterna betala för en väg som alla kan utnyttja?

Lidingödemokrat (C),  20 september 2010 14:04  

400-500 miljoner kronor för en tunnel som förbättrar färden för borgmästaren mellan det vackra stadshuset i tjusig silverfärg och berlinmursgrå betong runt, och uppkomlingarnas brackiga Gåshaga (Canada Goose Haga?) är smulor. Man räknar om till någon årskostnad för att få summan att verkar liten. När det gällde anrika Vallen och friidrotten var ett par miljoner kronor hur mycket som helst - för borgmästaren som kanske skulle kunna få ståta på en banderoll på bron ovanför skylten om hälsans ö?

De små stegen tyranni. - Vad finns kvar idag? Vad kommer att finnas kvar i framtiden? Subjektet som är banerförare för de små stegen blir sålunda tyrannen.

Gustaf,  20 september 2010 14:07  

Till Anders:

Självklart ska alla dela på kostnaderna för infrastruktur när det behövs men vi ska inte bygga en tunnel bara för att skapa kostnader.

Det är väl jättebra att de som bor i närheten visar sitt missnöje med de bedrövliga ideer som ibland kommer fram, hur skulle du själv reagera Anders? Det är väl värre med M som försöker smyga fram detta beslut men sedan märker att folk blir förbannade och börjar driva en kampanj för Pauls-tunnel

Centern ville ha tunnel för 10 år sedan - jaha? Är själv ingen centerpartist men vilket parti har inte ändrat inställning i sakfrågor?

Att man genom ett tunnelbygge rustar för framtiden är ganska motsägelsefullt - det är väldigt svårt att bredda en tunnel om behovet av större väg behövs.

Att luta sig mot en kalkyl att detta kommer att kosta 442 MSEK måste väl även de som är för tunneln fatta är befängt? Lägger ni till överskottet som det GARANTERAT kommer att bli.

Att Anders inte tycker att Paul sitter i en jävsituation beror antingen på att du är hans granne eller själv sitter i kommunfullmäktige.

Den lilla skara som är för Pauls-tunnel har inte ens majoritet av rösterna i området det berör. Flera bekanta i högberga, brevik och även gåshaga intygar - det tar max 5-10minuter extra om man åker hemifrån vid 08:00, annars är det aldrig problem. Känns larvigt att vi ska ha en tunnel bara för att några stressade typer ska spara några minuter.

Miljötänk - hälsans ö? Detta gäller inte när Paul ska till jobbet, då ska det byggas en tunnel för att spara 5-10 minuter om man åker när det är som värst, annars är det ingen trafik alls.

Lidingödemokrat,  20 september 2010 15:49  

Jag hoppas att borgmästare Lindquist tar sitt förnuft till fånga, släpper stoltheten, och går ifrån de små stegens tyrannis politik.

Apropå skrämselpropaganda. Allmänna valmansförbundets annons som härförleden publicerades i anrika Lidingö Tidning var ren och brun skrämselpropaganda med ett par barn intill Södra Kungsvägen och någon bil som man bara såg skuggan av.

Anonym,  20 september 2010 15:54  

När jag växte upp på lidingö på 70- och 80-talet kallade man föraktfullt Sticklinge för "Lidingös Klondike". Dit flyttade de "nyrika" i sina "brackiga villor".

Nu är det istället Gåshaga som får avundsjukans apostlar att skriva näbbiga inlägg som "Lidingödemokraten" ovan.

Och Vallen? Hur ofta ser du någon träna friidott där? Jag tyckte det var en bra idé att för några miljoner få en ny friidottsanläggning på fantastiska Bosön. Varför betala 4 gånger så mycket bara för att några sentimentala gubbar drömmer om en svunnen tid då friidrotten var en stor sport?

Anonym,  20 september 2010 16:37  

Det är väldigt tydligt att många av de som är aktiva på forumet här och sannolikt också är drivande bakom centerpartiet radikala omsvängning är samma personer som ogärna ser förändring på ön, ser ned på "nyrika" som kommer till sin fina ö och i största allmänhet blickar bakåt.

Mikael,  20 september 2010 17:03  

Lidingö måste bestämma sig.

Ska man vara ett växande samhälle som kan attrahera unga, barnfamiljer och arbetande? Eller ska man vara en kommun för pensionärer?

Centern står för det sistnämnda.

Frågan är dock vad som då kommer att hända med kommunalskatten? Den kommer att behöva ligga minst på mellansvenska inlandskommuners nivå. Är Lidingöborna beredda på det?

Anonym,  20 september 2010 20:41  

Ingen mer smutskastning nu
Det är ett faktum att Moderaterna tappat många röster
Sannolikheten att man på grund av ett tunnelbygge tappar mer är stor
centern må ha bytt sida för att de kom på att det var smart att byta sida
Det kanske är smart att visa att man lyssnar på ortsbefolkningen
Ta nu och fundera på det som är bäst för Lidingö och var lyhörda så kommer ordningen att återgå
Det är smarta människor här på ön som man bör lyssna på

Anonym,  20 september 2010 20:53  

Paul,
Röstvandringen från M till C belyser att lösningen av vägfrågan är en svårknäckt politisk nöt. Dina föregångare inom partiet kan intyga detta. Långsiktiga och bra beslut är sällan bekväma att fatta i nuet. Det faktum att majoriteten av lidingöborna aktivt har valt partier som stödjer inriktningsbeslutet kan inte ignoreras. Nu är det viktigt att Ni visar de som faktiskt röstat på er att det finns handlingskraft i denna långdragna fråga.

Mattias

Hans,  20 september 2010 21:49  

Ett beslut att gå vidare med tunnelalternativet bör komma så snart som möjligt efter valet.

Förhoppningsvis har man då löst vägfrågan en gång för alla efter 50 års dragande långbänk.

Centerpartiet får leta upp nya vilseledande tricks till nästa val, eller nöja sig med sina vanliga 5-6%.

Johannes Forsblom 20 september 2010 22:09  

Med all respekt Paul, men har du inte sett att KD är Sveriges lataste parti!

Svenska Dagbladet publicerade under valdagen en intressant artikel om de sju dödssynderna i förhållande till riksdagspartierna.

Enligt den träffsäkra analysen ryms KD i dödsynden: Lättja! Eftersom KD lutar sig tillbaka och nöjer sig med att räkna till en, två, tre, fyra, fem procent, och att talet om verklighetens folk mest handlar om att
politiken ska dra sig tillbaka från det offentliga livet.

Jag menar att den attityden passar bättre för folk som vill predika eller filosofera. Inte för människor som tycker att politik är handling och vilja att ta ledning för ett land!

Den kloke författaren och konvertiten, G K Chesterton, sa en gång att "Den tolerante är en människa utan övertygelse".

För att sätta dessa ord i ett sammanhang, betyder det att KD tolererar att Alliansen vill korsfästa tio tusentals svenskar och utförsäkra 40 000 under kommande mandatperiod!

Var det inte Göran Hägglund som en gång talade om civilcurage? Och om en lagstiftning att det är en skyldighet att ingripa, om man bevittnar när en människa far illa?

Michael,  20 september 2010 23:19  

Några reflektioner så sent om natten 24 timmar efter resultatet. Nr 1: Mikael som kommenterar vilt ovan - skaffa en hobby för att du har varit inne här o kommenterat under hela dagen idag och vi fattar redan vad Du tycker. Nr 2: Genom att analysera hur varje område på Lidingö har röstat (http://www.val.se/val/val2010/valnatt/K/kommun/01/86/index.html) kan man se att M har gått bak även i områdena som skulle dra fördel av själva tunneln. Det förvånade mig för att jag trodde det skulle stå mellan de som "får" en tunnel och de som betalar. Men alla områden verka förstå vilket resursslöseri detta är

Leif,  21 september 2010 00:16  

jag tror många gått till C pga arrendefrågan för båtklubbarna på ön. Många båtägare har röstat C mao.

Borgmästaren och hans kära stödparti har förslag på att höja arrendeavgiften till en nivå motsvarande ett direktavkastningskrav vid villatomt, på de nu uttnyttjade vinterförvaringsplatserna...

Anonym,  21 september 2010 08:41  

Det låter som du menar att väljarna är korkade och att du nu ska återinföra en taktik med baktankar...? Paul, kan det inte vara så att väljarna INTE VILL ha en vägtunnel och det är orsaken att ni förlorat väljare? Jag lovar på att M på Lidingö kommer tjäna på att vara lite mer inlyssnande och ödmjuka. I ärlighetens namn tror jag att många är trötta på den översittarpolitik som bedrivits de senaste mandatperioderna och längtar efter en förändring.
Mia

Paul Lindquist 21 september 2010 09:14  

Leif!

Vi har absolut inte några sådana planer, men det är inte omöjligt att hyran för en vinterplats på i 265:-/båt höjs något.

Huvudskälet till att avtalet sades upp är emellertid att efter 12 år har det hänt en hel del som gör att avtalet kan behöva revideras, so t ex en trolig kommande lagstiftning om förbud för fritidsbåtar att tömma sina toaletter i havet. Det kräver en utbyggnad av tömningsstationer på båtklubbarna.

Anonym,  21 september 2010 09:47  

Visst har resultatet varit lite av en besvikelse för Paul och Minna.

Men att driva det så långt att oppositionen, som inte ens är enade om något förslag, har vunnit i vägfrågan är att gravt ifrågasätta våra demokratiska principer.

Som jag ser det har Lidingö talat de som är för en vägtunnel har vunnit valet.

Stefan

Paul Lindquist 21 september 2010 10:35  

Mia!

Det är tråkigt om du uppfattar oss som översittare. Om det är något vi har försökt med i just denna fråga så är det att vara ödmjuka och inlyssnande.

Vi har haft omfattande dialogmöten med villaägarföreningar, bostadsrättsföreningar, hyresgästföreningen, företagare och företagarorganisationer, hembygdsföreningen, föräldraföreningen i Skärsätra skola och organisationer som representerar olika naturintressen.

Deras synpunkter är t ex en starkt bidragande orsak till att vi inte föreslog en vägdragning norr om banan.

När vi efter åratal av utredningar, överväganden och samtal i våras tog ställning för bergtunnelförslaget fanns det inget som signalerade annat än att de flesta uppfattade detta som ett rimligt förslag där vi löser framkomlighet, trafiksäkerhet och boendemiljö utan att skapa nya stora problem.

Jag har absolut ingen avsikt att "återinföra en taktik med baktankar". För det första har jag aldrig använt mig av en sådan taktik och tänker inte börja nu, för det andra att presentera ett så pass viktigt förslag innan valet och låta väljarna få ta ställning var faktiskt ett uttryck för den ödmjukhet och det inlyssnande du efterfrågar.

Att många väljare nu har bytt parti pga. av vägfrågan är helt uppenbart och självklart tar vi till oss detta, men får inte heller glömma bort att en majoritet av väljarna faktiskt har röstat på de partier som stod bakom inriktningsbeslutet.

Hur vi nu ska gå vidare i frågan återstår att se. Å ena sidan finns det fortfarande ett olöst problem, å andra sidan är det precis som du skriver många som tydligt har markerat att den lösning vi föreslog vill man inte ha.

Gustaf,  21 september 2010 13:52  

Kära Paul,

det störst "problemet" är ju att trafiksituationen inte är något STORT problem på södra ön. Det är där du måste börja.

Om politiker på lidingö anser att ett lösning som minskar vår restid på ca 5-10 minuter per dag är ett stort problem måste det nog läggas ned flera miljarder på vägsatsningar årligen då alla kan tidvis möta detta GIGANTISKA problem.

Paul om du trodde dig ha opinionen med dig i denna fråga hade det varit väldigt enkelt att lägga en omröstning på valdagen för att styrka din tes. Kan garantera att över 80% kommer vara emot en tunnel.
(Men som vanligt inom politiken tänker man inte på vad som är mest ekonomiskt och smartast då det inte handlar om ens egna pengar)

Pauls kommande projekt:
4 filer på bron i båda riktningar - flera dagar i veckan är kötiden på bron över 10 minuter. Kostnad: 4 Miljarder

7-vånings parkeringshus vid centrum. 1 Miljard

En egen bro över till Elvik från gåshaga då det är väldigt jobbigt att åka runt ön.

Dubbelfiligt från näset till ropsten.

Lidingödemokrat,  21 september 2010 14:03  

’Leif’ (Varför har du bytt alias till Leif från ’LidingöDemokrat’? förresten? :-) )

Det finns bara elva 80-talister vid namn Leif som har låtit sig skattskrivas på ön, och jag vet att du inte har detta namn ens som andranamn eller motsv. Fast det låter som om du för din fars talan, eftersom båten eran är hans, och namnet bättre representerar hans generation.

Nu till saken: ’Leif’, vem ska jag tro på, borgmästaren, eller en 80-talist som uppenbarligen både vid ett och annat tillfälle har tummat på sanningen? Enligt borgmästaren verkar inte båtklubbsfrågan vara någon stor sak, men för dig, dina syskon och dina föräldrar handlade det om att nödgas sälja den tredje familjebilen för att kunna finansiera ’haussen på båtklubbsmarknaden’.

~

Anonym (en av flera?)
Det där med Sticklinge och 80-talet stämmer. Ett tag under det glada 80-talet var Sticklinge enligt pekunjär mätmetod nära nog i topp på villamarknaden – otroligt nog.

Jag är ingen sentimental gubbe, däremot nostalgisk Lidingödemokrat (som röstade på Centern i borgmästarvalet) och Lidingöbo sedan 1908 (sic), som även ser framåt.

Gustaf,  21 september 2010 17:49  

Läskigt - Paul har även börjat censurera inlägg han inte kan bemöta. Modigt av dig!

Paul Lindquist 21 september 2010 18:03  

Gustaf!

Jag har inte censurerat någonting alls. Jag såg på min mail att du hade skickat in ett inlägg, men det återfanns inte sen på bloggen. Sannolikt har du själv råkat ta bort det av misstag, eller så är det något fel på blogger.

Du är välkommen att lägga upp det igen.

Mikael,  21 september 2010 22:05  

Det är ju kul att några här tycker att man är för aktiv. Vad ska man inte då säga om de som terroriserat oss vid Lidingö Centrum med sina namnlistor och uppjagade argumentation?

Hursomhelst. Att Paul och de övriga inte kännt av att det finns motstånd bör de lära sig en läxa av. För det har man sett i tidningsinsändare, på de personer jag nämnde ovan som jagat oss i Lidingö Centrum och inte minst Lidingö Tidnings (Mitt i) smått vridna rapportering.

Anledningen till motståndet är ju givetvis mångbottnad. Vissa personers fastigheter påverkas negativt av vägen och då skyr man inga medel. I andra fall så förstod man inte problemet och det är inte konstigt när det är en kombination av problem som gör att det krävs en åtgärd, samtidigt som oppositionen hävdat att det knappt finns något problem. Att oppositionen sedan har väldigt billiga och simplistiska, för att inte säga oseriösa, förslag (som egentligen bara förvärrar situationen) gör att M, Fp och KDs förslag framstått som överdrivet dyrt. Lägg därtill en allmän skepsis till bilism i vissa läger och en dröm om en spårbunden utopi. Man får inte allas förtroende att göra en stor investering om man inte är glasklar på behovet.

Men majoriteten får också ta på sig att presentationen av tunnelalternativet inte var tillräckligt bra. Förslaget hade en lite lustig dragning och väldigt många rondeller, med b.la. en rondell i öster och anslutning till befintlig väg på Mölna ängar som gjorde många upprörda. Detta när det inte alls är säkert att så blir slutresultatet. Det var också tal om att riva Parkvillan, vilket också är ytterst osannolikt. Låt vara att den snart ramlar ihop av sig själv, så eftersatt underhållet är, men rivning smakade lite illa.

Så backa ett halvt steg, se till att problembilden är glasklar och att utformningen av slutförslaget blir så öppen som möjligt. Fortsätt sedan med att lösa problemet som hängt över ön i nästan ett halvt sekel. Visa både politisk smarthet och mod. Glöm inte att ni vann valet. Centern vann inte valet och ville nog inte vinna valet heller.

Paul Lindquist 28 september 2010 08:38  

Gustaf!

Nu vet jag vad som hände med din kommentar som du beslyllde mig för att ha censurerat.

Blogger har infört ett skräppostfilter som din kommentar fastnade i. Verktyget är kanske mer intelligent än jag kunde ana...:-)

Jag har i alla fall nu flyttat din kommentar från skräppostmappen och låtit publicera den.

Skicka en kommentar

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP