2010-09-07

Varför mörkar lokaltidningarna om skattesänkningen?

För en vecka sedan gick Moderaterna och Folkpartiet på Lidingö ut med ett gemensamt pressmeddelande där vi presenterade vårt vallöfte att sänka skatten 20 öre nästa år om vi får fortsatt förtroende bland lidingöborna.

Trots att en skattesänkning påverkar lidingöbornas ekonomi och de rödgröna med all säkerhet kommer att motsätta sig förslaget har varken Mitt i Lidingö Tidning eller Lidingö Tidning skrivit en rad om detta. Bara Lidingösidan har förmedlat nyheten till lidingöborna.

När jag tidigare idag pratade med en av reportrarna på Lidingö Tidning i ett annat ärende frågade jag honom om de inte hade sett pressmeddelandet eller om de helt enkelt inte betraktade detta som en intressant nyhet. Det något kryptiska svaret jag fick tillbaka var att de diskuterade saken.

Att en redaktion vill diskutera vinklingen på en nyhet innan publicering kan jag mycket väl förstå, men det tar knappast en vecka. Är det så enkelt att man håller på en nyhet för att man numera åter har fått ett lokalt tidningsmonopol och helt enkelt inte behöver vara så snabb att berätta för läsarna eller gör man helt enkelt den nyhetsvärderingen att en brinnande gräsklippare (LT) eller en trädklättrare (Mitti) har ett högre nyhetsvärde än en skattesänkning?

För det kan väl inte vara som så att man vill påverka valutgången genom att mörka ett viktigt vallöfte?

0 kommentar(er):

Skicka en kommentar

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP