2007-08-31

Bra besked av statsministern


Statsminister Fredrik Reinfeldt har idag kommenterat Lars Vilks rondellhundsteckningar:

- Jag tycker det är viktigt att säga två saker. Det första är att vi har varit väldigt måna om att Sverige ska vara ett land där muslimer och kristna, de som tror på gud och de som inte tror på Gud, kan leva sida vid sida i ömsesidig respekt. Vi tycker att vi har kommit väldigt långt. Jag har ett ansvar för att det kan fortsätta och att ta initiativ för att fördjupa denna ömsesidighet och respekt.

- Samtidigt är vi måna om att stå upp för den yttrandefrihet som är grundlagsfäst och som är naturlig för oss och som handlar om att vi inte politiskt fattar beslut om vad som publiceras i tidningar. Jag vill försvara att vi har den ordningen.

Det är ett klokt och välkommet besked från statsministern. Det är viktigt att ledande företrädare i Sverige samfällt står upp och försvarar tryck- och yttrandefriheten.


Källor: SvD SvD2 SvD3 DN DN2 DN3 DN4

4 kommentar(er):

Anonym,  1 september 2007 kl. 00:11  

Postat av Leo:
Jag är född på Lidingö och det är med stolthet jag tänker på mina fria barndomsår på ön - yttrandefrihet sitter i min svenska ryggrad, och den skall inga fundamentalister kränka.
Jag måste säga att deras reaktioner är både imbecilla, infantila och idiotiska. Men jag är inte förvånad, ty detta har jag varnat för i 30 år. Det är en hemsk värld på det viset.
Men när jag sluter ögonen och kopplar av så ser jag mitt svenska barndomslandskap komma fram igen - de gröna änglarna, vattnet där jag lekte naken och fri med mina lekkamrater av båda könen utan blygsel, i total frihet, utan minsta tanke på att det senare i Sverige skulle talas om "hedersvåld", "könsstympning" och "otrogna icke-religiösa" och annat vederstyggligt.
Jag är också oerhört glad och stolt av över att Lidingö dock än idag styrs av klokhet och en vis man som på denna blogg försvarar vår unika svenska frihet.
Tack och vi ska alla sluta upp till försvar!!

From Sweden with Grief 1 september 2007 kl. 00:46  

Delar inte samma syn i vår svenska politik, röstar åt vänster, men jag måste säga att Fredrik Reinfeldt klarade detta bra. Ha det gott!

Anonym,  1 september 2007 kl. 09:38  

Nja, tittar man närmare på saken ser man att Reinfeldt faktiskt inte fattat att det här med att yttrandefrihet är en universell rättighet, inte någon svensk sedvana. Han är därmed för undfallande mot den Iranska och Pakistanska diktaturen.

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.202396

Anonym,  19 september 2007 kl. 23:49  

Anser att Leo har helt rätt.
Även jag är uppväxt på Lidingö och tacksam för att dessa extrmister inte har satt sin fot här, än....
Tyvärr vet man ju aldrig hur det skall bli i framtiden. Vi är många som ser med oro över vart våra folkvalda tar oss. Det är ansvarslöst att föra en politik som bidrar till att alla dessa muslimer ska bo just i Sverige.
De flesta har inte asylskäl, 10 %. Resterande är s.k anhöringflyktingar (ekonomiska). Naturligtvis borde även de bo i hemregionen, många vill nog det också. Sverige borde därför hjälpa till och bidra till den utvecklingen. Det måste bli stopp på att Sverige anpassas efter muslimernas önskan.

Skicka en kommentar

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP