2007-08-28

Kommunalrådet famlar i mörker

Igår blev jag tillsammans med andra lidingöpolitiker inbjudna till en "mörkerpromenad" av de Synskadades Riksförbunds (SRF) lokalavdelning. Uppdraget var att utan att kunna se ta sig från torget utanför Jernet till Coop och handla en burk kattmat.

Att det är svårt för en synskadad att ta sig fram med allsköns hinder i vägen såsom felparkerade cyklar, reklamskyltar och trappor är inte svårt att förstå, men jag måste erkänna att jag inte tidigare hade reflekterat över hur svårt det är att handla när man ingenting ser.

Även om man vet var mjölken står, hur skiljer man den kartongen från filmjölken eller juicen? Hur vet man vilken konservburk som innehåller vad - de känns ju exakt likadana?

Det enda man kan göra är att frågan någon om hjälp och det går väl an om det är någon enstaka vara, men att veckohandla på det viset är det knappast tal om.

Det var oerhört intressant och lärorikt att vara med om och jag kan bara erkänna att jag famlade i mörkret, men tack vare stöd från Kicki Nordström, välkänd lidingöprofil, vice ordförande i SRF Lidingö och tidigare socialdemokratisk fullmäktigeledamot lyckades jag med uppdraget utan att ramla ner för någon trappa, bli överkörd av en bil eller komma ut ur butiken med en burk tomater.

Istället blev jag en erfarenhet rikare som jag kommer att ta med mig i det fortsatta politiska arbetet.

0 kommentar(er):

Skicka en kommentar

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP