2008-01-15

Heja Birgitta Ohlsson!

Idag presenteras en ny utredning som föreslår att sexistisk och könsdiskriminerande reklam ska förbjudas i lag. Sakta men säkert inskränker man yttrandefriheten i jakten på det oönskade, det obekväma eller det otrevliga.

Yttrandefriheten är grundläggande i en demokrati och om man förbjuder viss reklam för att man anser den könsdiskriminerande eller sexistisk blir ju den omedelbara frågan vem ska bedöma det och med vilken rätt?

Vad som är sexistiskt eller könsdiskriminetande är ju i allra högsta grad en subjektiv värdering. Den bedömningen kan var och en av oss göra varje dag i vår roll som konsumenter, men att polisen eller någon annan myndighet ska ta på sig det ansvaret på våra vägnar är inte rimligt.

Den folkpartistiske riksdagsledamoten, Birgitta Ohlsson, uttryckte det hela klockrent:

- Sexistisk reklam är korkad - inte kriminell. Att använda sig av sexistisk reklam är obegåvat och pinsamt PR-mässigt. Företag som spelar på stinkande könsrollsfördomar ska få påhälsning av förbannade och medvetna konsumenter, inte av polisen. Jag tror mer på kaxig konsumentmakt och tuff självsanering från
näringslivet än stelbent lagstiftning.

Om inte reklam får uppfattas som könsdiskrimenerande eller sexistisk utan att bryta mot lagen, ska då böcker, filmer och tidningar i framtiden få vara det? Och hur ska man förhålla sig till den politiska debatten? Om vi accepterar denna begränsning i yttrandefriheten, vad blir då nästa steg?

Källor: DN DN2 DN3

0 kommentar(er):

Skicka en kommentar

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP