2008-10-14

Inbjuden till socialdemokratiskt möte

Nu har det hänt, för första gången i mitt liv har jag talat på ett socialdemokratiskt möte. Nej, jag har inte bytt parti om någon nu trodde det, utan vårt oppositionsråd, Mårten Dahlberg, tillfrågade mig i våras om jag ville komma och berätta om EU:s Regionkommitté som jag är ledamot av.

Ett mycket trevligt initiativ så här inför det kommande EU-valet då vi alla som arbetar politiskt har anledning att sprida kunskap om hur EU fungerar och få människor att faktiskt gå och rösta. Till skillnad från riksdags- och kommunvalen där deltagandet brukar vara över 80 % var det under 40 % i senaste EU-valet.

Alltför få inser hur mycket av vår vardag som påverkas av de beslut som fattas i EU-parlamentet, kommissionen och ministerrådet. Och alltför få inser att detta är inrikespolitik lika mycket som de beslut som tas i riksdagen, landstingsfullmäktige eller kommunfullmäktige.

Så tillsammans med Jeccika Eriksson som är internationell samordnare i Lidingö stad berättade jag om EU och Regionkommittén för en grupp intresserade socialdemokrater. Kunskapen bland åhörarna var bitvis mycket stor, med Magnus Brandel (tidigare oppositionsråd) som arbetar mycket med lobbying mot olika EU-institutioner och Anders Lönnberg som varit ledamot av EU:s sociala och ekonomiska kommitté på 90-talet.

Ett sammantaget mycket intressant möte där det framgick att vi ibland har mer som förenar än som skiljer.

0 kommentar(er):

Skicka en kommentar

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP