Trängselskatten kostar mer än det smakar
Den stora nyheten i regeringens promemoria om trängselskatten tycks vara att även taxibilar får betala. Inte helt oväntat protesterar taxibranschen högljutt och försöker med en dåres envishet hävda att man i själva verket är kollektivtrafik (jag skulle vilja se den 3-barnsmamma som släpar matkassar på tunnelbanan hålla med om det argumentet).
Jag har svårt att tycka extra synd om just taxi. Om eländet med trängselskatt nu ska återinföras är det väl rimligt att inte taxi har en konkurrensfördel gentemot budbilar.
Men den stora nyheten tycks media ha missat, nämligen att trängselskatten kostar bilsterna 740 miljoner kronor per år men kvar till väginvesteringar blir det bara 360 miljoner kronor. Över hälften av skatten försvinner alltså i hanteringen av systemet.
Stockholms bilister får således betala ett högt pris för att centerpartiet ska acceptera utbyggnaden av Förbifart Stockholm. Är det inte dags att tänka om?
4 kommentar(er):
Instämmer helt i ditt resonemang, men vill betona att det inte är ALLA storstockholmsbilister som får bära denna kostnad - bara de som råkar behöva passera vissa platser. Den som bara kör omkring och köar inne i centrala Stockholm bidrar till exempel inte alls...
Hej Paul. Du verkar ha missat att det finns både en folklig majoritet enligt omröstningen, samt en riksdagsmajoritet i frågan. Det har inget med Centerpartiet att göra.
Trots miljöavgiftskansliets ensidiga och skattefinansierade propaganda och det bananrepubliksmässiga fusket med valsedlarna och trots att så många vägrades rätten att rösta, kom faktiskt en majoritet av de avgivna rösterna att avvisa denna arkaiska tullmur.
Tyvärr kom just centerpartiet att i strid med sina löften att driva igenom att Stockholmsregionen skulle skadas på detta sätt i strid med folkets demokratisk uttryckta vilja.
Bortsett från det är biltullarna en felaktig idé. Ingen folkvilja i världen kan ändra på att tullarna på sakliga grunder är entydigt skadliga. Annars hade sossarna inte behövt valfuska.
Ha, ha ja den största effekten är väl att skatten skapar lite fler jobb inom myndigheten.
Skicka en kommentar