Vad var det jag sa...
Ett ekonmiskt fiasko, så beskriver Dagens Nyheter trängselskatten. Enligt tidningen skulle systemet gå back ända till 2011, men det är värre än så. Frågan är om trängselskatten någonsin kommer att ge ett samhällsekonomiskt överskott?
I sin beräkning har DN utgått från Vägverkets direkta projektkostnader på 1,8 miljarder kronor, men totalkostnaden för projektet låg på mer än det dubbla, ca 3,8 miljarder kronor. Med ett överskott på 370 miljoner kronor dröjer det över 10 år innan systemet börjar ge överskott - och då har vi inte räknat någon ränta på investeringen.
Därtill har SL fått ca 300 miljoner kronor i ökade kostnader för kollektivtrafiken för att kunna ta emot de nya resenärerna som trängselskatten medfört. Denna kostnad finns inte med eftersom den inte drabbar staten och Vägverket.
Ett samlat samhällsekonomiskt överskott på 70 miljoner kronor per år ska således finansiera en investering om 3,8 miljarder kronor + ränta.
Det retar säkert en och annan, men jag kan inte låta bli att säga det: Vad var det jag sa...
Övriga källor: DN DN2 DN3 DN4 DN5 SvD SvD2 SvD3
3 kommentar(er):
Jag blir glad att det finns någon som reagerar på skattevansinnet. Jag tycker att det är rimligt att en skatt ger ett hyfsat överskott. Tyvärr fanns det en del liknande skatter tidigare tex VHS-skatten som också gick med förlust. Det är nog dags att titta på vilka skatter vi har råd med.
Sven-G
Biltullarna handlar inte om något annat än bilhatande tokstollar förtäckta till "miljökämpar".
Underskott i budget spelar ingen roll för dessa människor, vanligt folk skall straffas för att de kör runt i något som andra uppfattar som statussymbol. Kosta vad det kosta vill.
Vare sig man är för eller emot avgifterna kan man, om man nu befinner sig på vänsterkanten, anklaga borgarna för valsvek i och med införandet av dem. Hade den styrande majoriteten i stadshuset valt att inte införa tullarna hade naturligtvis valsveksdebatten handlat om det istället.
Elaka tungor har redan börjat yttra önskemål om högre avgifter, vi får väl se var, när och hur vansinnet slutar..
Vi behöver fler som du, Paul, som kan fortsätta kämpa för att få bort detta totala slöseri med skattebetalarnas pengar, både för byggandet och tillika nyttjandet.
Det är fel att prata om skatter som intäkter.
Kalkylen måste göras utifrån vad kostnaden är och vad man får tillbaka i former av bättre miljö och mindre trafik.
Gör man det så blir miljövinsten väldigt dyrköpt.
Skicka en kommentar