Nytt svek om trängselskatt
Trängselskatten infördes efter folkomröstningar i flertalet länskommuner 2006, där medborgarna i Stockholms stad röstade ja men en överväldigande majoritet i kranskommunerna röstade nej. Räknade man sen samman rösterna hade nejsidan vunnit.
Omröstningarna i kranskommunerna hölls efter att partiledningarna i Allianspartierna gemensamt uppmanat till detta och lovat att ta hänsyn till den samlade majoriteten i samtliga deltagande kommuner.
Trots detta svek man löftet bara någon vecka efter Alliansens valseger.
I samband med införandet lovades emellertid att trängselskatt på Essingeleden inte skulle införas förrän Förbifarten öppnar 2022. Men idag kom nästa svek när regeringen föreslår att trängselskatt ska införas på Essingeleden redan 2016 liksom över Saltsjö-Mälarsnittet i Stockholms innerstad. Samtidigt höjs maxbeloppen med 50 %!!!
Den primära motiveringen är att få in mer pengar till den statliga finansieringen av infrastruktur i regionen. Men för det första är inte staten och regionen överens om vilka projekt som ska ingå, för det andra är det väl knappast rimligt att betrakta trängselskatten som en statlig finansiering annat än i strikt juridisk mening - den betalas ju nästan uteslutande av regionens egna invånare.
När andra regioner får statlig medfinansiering (Göteborg undantaget numera) kommer det från statlig skatt som hela landet bidrar med (till stor del dessutom faktiskt från Stockholmsregionen), men Stockholmsregionen får uppenbarligen finansiera sin egen statliga medfinansiering.
0 kommentar(er):
Skicka en kommentar